ARCHIWUM
ŁÓDŹ KALISKA
12 - 26 lipca 2014 r.
Galeria Sztuki Nowoczesnej Sopockiego Domu Aukcyjnego
ul. Bohaterów Monte Cassino 43, 81-768 Sopot
Współorganizatorzy wystawy: Sopocki Dom Aukcyjny, Sopot i Rynek Sztuki, Łódź.
Sopocki Dom Aukcyjny we współpracy z Galerią Rynek Sztuki z Łodzi zaprasza na małą wystawę, połączoną ze sprzedażą, prac z cyklu „Niech sczezną mężczyźni” grupy artystycznej Łódź Kaliska. Wystawę będzie można obejrzeć od 12 do 26 lipca w Galerii Sztuki Współczesnej Sopockiego Domu Aukcyjnego.
Fotografie które będzie można zakupić podczas wystawy w Sopockim Domu Aukcyjnym pochodzą z wystawy „Niech sczezną mężczyźni” eksponowanej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie w styczniu 2009 r. Każda z prac „Niech sczezną mężczyźni” to seria 11 panoramicznych fotografii wykonanych w 2009 roku, przez artystów neoawangardowej formacji artystycznej Łódź Kaliska. Każda z nich przedstawia grupę kobiet trudniących się typowo męskimi zawodami. Ukazane zostały więc m.in. stolarki, robotnice drogowe, czy wulkanizatorki.
Prezentowane zdjęcia są bardzo niejednoznaczne w swoim wyrazie, choćby z tego powodu, że już sama próba nazwania kobiet wykonujących takie prace może przysporzyć oglądającemu niemałych problemów (bo jak nazwać kobietę, wykonującą zawód tapicera – tapicerką?). Pikanterii fotografiom dodaje fakt, że wszystkie kobiety występują na nich nago.
Artyści poprzez fotografie stawiają przed widzem pytania dotyczące wciąż zmieniającej się roli kobiet i mężczyzn w społeczeństwie - postępującego zmaskulinizowania tych pierwszych i zniewieścienia tych drugich.
Nieodłącznym elementem serii zdjęć jest również „II Manifest Futurystyczny”, który zarówno w swojej nazwie jak i formie nawiązuje do znanego „Manifestu futurystycznego” Filippo Tommaso Marinettiego z 1909 r. Jednakże w odróżnieniu od „klasycznego” już tekstu włoskiego poety, manifest łódzkich artystów ma zdecydowanie feministyczny charakter (artyści podkreślają w nim, że kobiety i mężczyźni to dwa zupełnie różne gatunki, z których to płeć piękna stoi znacznie wyżej w hierarchii).
Na wystawie poza serią monumentalnych fotografii „Niech sczezną mężczyźni”, zaprezentowana zostanie również fotografia „Godło”, która ze względu na swój kontrowersyjny charakter wywołała poruszenie w świecie sztuki. Zdjęcie przedstawiające nagą modelkę ze skrzydłami i ogonem Orła Białego na tle skrzynek Coca Coli, opublikowano na okładce poczytnego pisma dla panów, co uznano za prawdziwy skandal i starano się m.in. wycofać numer tego pisma.
Grupa Łódź Kaliska obchodzi w tym roku swoje 35-lecie nieprzerwanej aktywności artystycznej. Od zawiązania, kolektyw łódzkich artystów wywoływał skrajne emocje, jednocześnie zdobywając ogromne uznanie publiczności i krytyków. Przez lata działania Marka Janiaka, Andrzeja Kwietniewskiego, Adama Rzepeckiego, Andrzeja Świetlika i Andrzeja Wielogórskiego (pseud. Makary) z zakresu fotografii, performance’u, instalacji oraz filmu eksperymentalnego, zmieniały utarte i stereotypowe myślenie o sztuce. Obecnie grupa może się poszczycić prawie 300 wystawami i projekcjami filmowymi w Polsce i za granicą, m.in. w Berlinie, Rzymie, Bolonii, Brukseli, Amsterdamie i Londynie. Początkowo formacja kojarzona była ze skandalem i neoawangardą, a czerpała głównie z konceptualizmu, szokowała swoim podejściem do fotografii, filmu eksperymentalnego i performance’u. Na początku lat 80. grupa fascynuje się dadaizmem i surrealizmem, zaczyna atakować polską neoawangardę oraz przedstawiać absurdy życia w PRL-u. Powstają liczne manifesty, a wśród nich manifest "Sztuki żenującej" (Janiaka). W latach 80. Łódź Kaliska była składnikiem formacji „Kultura Zrzutu”. Działając z galerią Strych oraz pismem „Tango”, koncentrowała swoje działania przeciw nieautentyczności oficjalnego życia artystycznego, brutalnie drwiła z sztuki przy kościele i sztuki patriotycznej. Pod koniec lat 80. ogromnym sukcesem i skandalem zakończył się udział grupy na wystawie "Polska fotografia intermedialna lat 80-tych" (Poznań 1988).
W 1989 r. Łódź Kaliska zmieniła nazwę na Muzeum Łodzi Kaliskiej, tym samym wychodząc z artystycznego podziemia. W kręgu zainteresowań grupy znalazły się „fotografia inscenizowana” i filmy powstające na zasadzie kopii słynnych dzieł malarskich i filmowych. Po przemianie ustrojowej, działania artystyczne Łodzi Kaliskiej nadal były sarkastyczne i groteskowe. Jakiekolwiek zmiany stylowe stały się wyraźnie zauważalne w warstwie formalnej. Zdjęcia zaczęły odwoływać się do fotografii modernistycznej z przełomu XIX i XX w. W połowie lat 90. grupa zaczęła pojawiać się w mass-mediach, a akcje artystyczne miały w dużej mierze charakter pochwały hedonizmu. W 1998 r. członkowie „Łodzi Kaliskiej” zostali aresztowani po nielegalnej sesji fotograficznej zorganizowanej na tle obrazu Botticellego „Narodziny Wenus” w Galerii Uffizi. Pod koniec lat 90. (1999) grupa opublikowała album poświęcony własnej historii pt. Bóg zazdrości nam pomyłek.
Kolejne lata to liczne wystawy, projekcje filmów oraz pokazy prac, które miały wyrażać idee New Pop - twórczości propagowanej przez Janiaka, która poruszała aspekty najnowszej ikonosfery.
Prace grupy znajdują się w największych kolekcjach sztuki współczesnej, m.in. w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego we Wrocławiu oraz CSW Zamek Ujazdowski.
Zespół SDA Modern.
1. Łódź Kaliska Tapicer z serii „Niech szczezną mężczyźni”(2009) fotografia, 40x154 cm |
2. Łódź Kaliska Stolarz z serii „Niech szczezną mężczyźni”(2009) fotografia, 40x186 cm |
3. Łódź Kaliska Rybak z serii „Niech szczezną mężczyźni”(2009) fotografia, 40x147 cm |
4. Łódź Kaliska Ciepłownik z serii „Niech szczezną mężczyźni”(2009) fotografia, 40x164 cm |
5. Łódź Kaliska Wulkanizator z serii „Niech szczezną mężczyźni”(2009) fotografia, 40x162 cm |
6. Łódź Kaliska Odlewnik z serii „Niech szczezną mężczyźni”(2009) fotografia, 40x164 cm |
7. Łódź Kaliska Kominiarz z serii „Niech szczezną mężczyźni”(2009) fotografia, 40x208 cm |
8. Łódź Kaliska Energetyk z serii „Niech szczezną mężczyźni”(2009) fotografia, 40x150 cm |
9. Łódź Kaliska Robotnik drogowy z serii „Niech szczezną mężczyźni”(2009) fotografia,40x183 cm |
10. Łódź Kaliska Górnik-Skalnik z serii „Niech szczezną mężczyźni”(2009) fotografia, 40x210 cm |
11. Łódź Kaliska Kamieniarz z serii „Niech szczezną mężczyźni”(2009) fotografia, 40x210 cm |
12. Łódź Kaliska Godło I(2004) fotografia, 90x136 cm |